UCHWAŁA NR XXIX/434/18
RADY MIEJSKIEJ W POLKOWICACH
z dnia 11 czerwca 2018 r.
w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Polkowice
Na podstawie art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach
(Dz. U. z 2017 r. poz. 1289, poz. 2056 i poz. 2422 oraz z 2018 r. poz. 650) oraz art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy
z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r. poz. 994 i poz. 1000) po zasięgnięciu opinii
Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Polkowicach, Rada Miejska w Polkowicach uchwala
Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Polkowice, w następującym brzmieniu:
Rozdział 1.
Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości.
§ 1. 1. Właściciel nieruchomości, realizuje obowiązek uprzątania: błota, śniegu, lodu oraz innych
zanieczyszczeń z części nieruchomości służącej do użytku publicznego oraz chodników położonych wzdłuż
należącej do niego nieruchomości w następujący sposób:
1) uprzątnięcie śniegu i lodu należy rozpocząć nie później niż 3 godziny od ustania zjawiska, natomiast błota
i innych zanieczyszczeń w miarę potrzeb;
2) uprzątnięcie śniegu i lodu powinno być realizowane poprzez gromadzenie ich na skraju chodnika od strony
nieruchomości w taki sposób, aby nie utrudniało to ruchu i nie zagrażało przechodniom i pojazdom oraz
istniejącej zieleni, z zachowaniem możliwości odpływu wody do kanalizacji.
- Zabrania się przemieszczania: błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości
służących do użytku publicznego w przydrożny pas zieleni, kratek ściekowych bądź koszy ulicznych.
§ 2. Zabrania się dokonywania napraw i regulacji pojazdów samochodowych na nieruchomościach
położonych w zabudowie wielorodzinnej, z zastrzeżeniem § 3 ust. 1 pkt 1.
§ 3. 1. Naprawa pojazdów samochodowych, poza warsztatami naprawczymi, dozwolona
jest w następujących przypadkach:
1) wystąpienia awarii, jeżeli naprawa polega na wykonaniu doraźnych napraw lub czynności umożliwiających
kontynuowanie jazdy lub uruchomienie pojazdu;
2) wykonywania jej w garażach lub wydzielonych i utwardzonych częściach nieruchomości, pod warunkiem,
że:
a) naprawa nie powoduje zanieczyszczenia środowiska,
b) odpady powstające w trakcie naprawy gromadzone są w urządzeniach do tego przeznaczonych
i przekazywane są do unieszkodliwiania, zgodnie z przepisami odrębnymi,
c) naprawa nie wymaga usuwania olejów, płynów chłodniczych i hamulcowych.
DZIENNIK URZĘDOWY
WOJEWÓDZTWA DOLNOŚLĄSKIEGO
Wrocław, dnia 19 lipca 2018 r.
Poz. 3732 - Dokonywanie napraw pojazdów samochodowych, poza warsztatami naprawczymi, nie może stwarzać
uciążliwości dla współwłaścicieli nieruchomości, na których dokonuje się napraw oraz właścicieli
sąsiadujących nieruchomości.
§ 4. 1. Mycie pojazdów samochodowych poza myjniami, może odbywać się wyłącznie w miejscach
nieprzeznaczonych do użytku publicznego o utwardzonej, szczelnej nawierzchni, posiadających odprowadzenie
powstających ścieków do kanalizacji sanitarnej lub do zbiornika bezodpływowego. - Zakazane jest odprowadzanie ścieków z mycia pojazdów do kanalizacji deszczowej, wód lub gleby.
Rozdział 2.
Pojemniki do zbierania odpadów komunalnych.
§ 5. 1. W miejscach publicznych drobne odpady komunalne należy gromadzić w koszach ulicznych
wykonanych z materiałów niepalnych o minimalnej pojemności 35l. - Przy drogach, ulicach, chodnikach, placach, skwerach i zieleńcach odpady komunalne gromadzone
są w koszach ulicznych ustawionych w miejscach i ilości pozwalającej na swobodne korzystanie z nich przez
przechodniów. - Na przystankach komunikacji kosze uliczne należy lokalizować przy wiacie, a jeśli jej nie ma,
to w sąsiedztwie oznaczenia przystanku.
Rozdział 3.
Częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu
nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego.
§ 6. 1. Częstotliwość usuwania odpadów komunalnych z terenów przeznaczonych do użytku publicznego
ustala się, w następujący sposób:
1) na obszarach wiejskich – wg. potrzeb, nie rzadziej niż raz w miesiącu;
2) na terenach miasta – wg potrzeb, nie rzadziej niż raz w tygodniu. - Niezależnie od częstotliwości opróżniania koszy ulicznych określonej wyżej, nie można dopuścić
do przepełniania koszy ulicznych i wysypywania się odpadów poza kosz.
§ 7. 1. Usuwanie nieczystości ciekłych z terenów nieruchomości wyposażonych w zbiorniki
bezodpływowe, powinno odbywać się z częstotliwością uzależnioną od ilości wytwarzanych na terenie
nieruchomości nieczystości ciekłych oraz objętości zbiornika, zapewniając ciągłość użytkowania zbiornika
oraz uniemożliwiając wydostanie się nieczystości ciekłych poza zbiornik, z zastrzeżeniem ust. 2. - Nieczystości ciekłe gromadzone w zbiornikach bezodpływowych należy usuwać nie rzadziej niż raz
w roku. - Opróżnianie zbiorników bezodpływowych i osadników oczyszczalni przydomowych odbywa się
na podstawie zlecenia właściciela nieruchomości, złożonego do uprawnionego podmiotu. - Właściciel nieruchomości, na której zorganizowana jest impreza o charakterze otwartym zobowiązany
jest do:
a) w przypadku braku toalet stacjonarnych w odpowiedniej ilości, wyposażenia miejsca, na którym odbywa się
impreza w szalety przenośne w liczbie nie mniejszej niż jeden szalet na 100 uczestników, na każde 8 godzin,
uzgadniając warunki odbioru nieczystości ciekłych z podmiotem uprawnionym;
b) uprzątnięcie terenu, na którym odbyła się impreza oraz terenów przyległych, jeżeli zaistnieje taka potrzeba.
Rozdział 4.
Obowiązki osoby utrzymującej zwierzęta domowe
§ 8. 1. Osoba utrzymująca zwierzęta domowe zobowiązana jest utrzymywać je w taki sposób,
aby nie stwarzały zagrożenia sanitarnego i zagrożenia bezpieczeństwa osób trzecich, a także aby
nie powodowały szkód i uciążliwości dla otoczenia. - Osoba utrzymująca zwierzęta domowe jest zobowiązana do zapobiegania ich wydostaniu się w sposób
niekontrolowany poza miejsce ich utrzymywania.
Dziennik Urzędowy Województwa Dolnośląskiego – 2 – Poz. 3732
§ 9. 1. Osoba, z którą przebywa zwierzę domowe na terenach przeznaczonych do wspólnego użytku
w szczególności takich jak drogi, chodniki, podwórka, parki i inne tereny zielone, zobowiązana
jest do niezwłocznego usunięcia zanieczyszczeń pozostawionych przez zwierzę. - Postanowienie § 9 ust. 1 nie dotyczy osób niewidomych, korzystających z psów przewodników.
- W miejscach publicznych zwierzęta domowe, w szczególności psy, mogą przebywać wyłącznie
pod nadzorem osoby, która jest zdolna do sprawowania kontroli nad zachowaniem się zwierzęcia,
z uwzględnieniem następujących zasad:
1) psa należy prowadzić na smyczy, a psy ras uznawanych za agresywne i ich mieszańce oraz psy, które
zachowują się agresywnie w stosunku do ludzi i innych zwierząt, mogą prowadzić na smyczy i w kagańcu
wyłącznie osoby pełnoletnie;
2) dopuszcza się zwolnienie psa ze smyczy jedynie w miejscach mało uczęszczanych przez ludzi oraz
na obszarach oznaczonych jako wybiegi dla psów, pod warunkiem zachowania przez właściciela lub
opiekuna pełnej kontroli psa.
§ 10. Właściciel nieruchomości, po której zwierzę porusza się swobodnie zobowiązany jest zabezpieczyć
nieruchomość w taki sposób, aby zapobiec możliwości wydostania się zwierzęcia poza jego granice.
§ 11. 1. Zabrania się pozostawiania psa na uwięzi, w taki sposób, że zagraża on otoczeniu. - Zakazuje się utrzymywania gołębi:
1) na osiedlach mieszkaniowych z zabudową wielorodzinną;
2) na osiedlach domków jednorodzinnych o zabudowie szeregowej.
Rozdział 5.
Wymagania w zakresie utrzymania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji
rolniczej, w tym także zakazu ich utrzymania na określonych obszarach lub poszczególnych
nieruchomościach
§ 12. 1. Zakazuje się chowu i utrzymywania zwierząt gospodarskich na nieruchomościach zabudowanych,
innych niż:
a) gospodarstwo rolne w rozumieniu ustawy z dnia 15 listopada 1984 o podatku rolnym (Dz. U. z 2017 r.
poz. 1892);
b) gospodarstwa produkcyjne w ramach działów specjalnej produkcji rolniczej w rozumieniu ustawy z dnia
26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U z 2018 r. poz. 200 ze zmianami). - Postanowienie ust. 1 niniejszego paragrafu nie stosuje się do koni utrzymywanych w celach
rehabilitacyjnych i sportowych.
§ 13. 1. Na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej przeznaczonych na cele inne niż mieszkaniowe
może być prowadzony chów drobiu i królików przy zachowaniu następujących warunków:
1) odległość granicy wybiegu lub ustawienia klatek od otworów okiennych sąsiednich budynków
mieszkalnych i budynków użyteczności publicznej nie może być mniejsza niż 50 m;
2) odległość od podmiotów leczniczych, zakładów oświatowo-wychowawczych, w szczególności: szkół,
przedszkoli, domów dziecka, internatów, domów akademickich oraz wytwórni lub przetwórni artykułów
spożywczych, zakładów zbiorowego żywienia, obiektów o charakterze wypoczynkowym, obiektów kultu
religijnego, od terenów sportowych i rekreacyjnych nie może być mniejsza niż 70 m;
3) odległość od indywidualnych ujęć wodnych nie może być mniejsza niż 15 m,
4) chów i utrzymanie nie będzie powodowało uciążliwości dla otoczenia. - Posiadacz zwierząt gospodarskich zobowiązany jest do przestrzegania następujących zasad:
1) wytworzone, podczas prowadzenia chowu lub hodowli, nieczystości będą gromadzone i usuwane zgodnie
z przepisami szczególnymi i nie będą powodować zanieczyszczenia terenu nieruchomości oraz wód
powierzchniowych i podziemnych;
Dziennik Urzędowy Województwa Dolnośląskiego – 3 – Poz. 3732
2) zostaną zapewnione zwierzętom odpowiednie pomieszczenia gospodarskie. - Właściciel i użytkownik zwierząt gospodarskich wykorzystywanych do wykonywania usług
przewozowych i rekreacyjnych zobowiązany jest do usuwania nieczystości pozostawionych przez zwierzęta.
Rozdział 6.
Obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji oraz terminy jej przeprowadzania
§ 14. 1. Właściciel lub Zarządca nieruchomości zobowiązany jest do przeprowadzenia deratyzacji:
1) bezwzględnie w okresie od 15 października do 15 listopada każdego roku oraz na bieżąco w miarę potrzeb;
2) w zabudowie jednorodzinnej (zagrodowej) w miarę potrzeb. - W miarę potrzeb zarządzać się będzie deratyzację obszaru gminy Polkowice lub jej części, podając
w obwieszczeniu obszar deratyzacji, termin jej przeprowadzania oraz obowiązki właścicieli nieruchomości
i mieszkańców.
§ 15. Dokładny termin i sposób przeprowadzenia obowiązkowej deratyzacji Burmistrz Polkowic podaje
do wiadomości poprzez obwieszczenie.
§ 16. Studnie rewizyjne kanalizacji sanitarnej i deszczowej podlegają deratyzacji bezwzględnie w okresie
od 15 października do 15 listopada każdego roku oraz na bieżąco w miarę potrzeb.
Rozdział 7.
Postanowienia końcowe
§ 17. W zakresie nieuregulowanym niniejszą uchwałą obowiązują postanowienia uchwały nr XII/85/17
Zgromadzenia Związku Gmin Zagłębia Miedziowego z dnia 21 czerwca 2017 r. w sprawie Regulaminu
utrzymania czystości i porządku na terenie Związku Gmin Zagłębia Miedziowego (Dz. Urz. Woj. Doln.
z 2017 r. poz. 2964) zmienionego uchwałą nr XV/103/18 Zgromadzenia Związku Gmin Zagłębia Miedziowego
z dnia 28 marca 2018 r. w sprawie zmiany uchwały w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku
na terenie Związku Gmin Zagłębia Miedziowego (Dz. Urz. Woj. Doln. z 2018 r. poz. 1722).
§ 18. Traci moc uchwała nr XIII/220/16 Rady Miejskiej w Polkowicach z dnia 23 sierpnia 2016 r.
w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Polkowice (Dz. Urz. Woj. Doln.
z 2016 r. poz.4149) oraz uchwała nr XXII/335/17 Rady Miejskiej w Polkowicach z dnia 12 września 2017 r.
w sprawie zmiany regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Polkowice (Dz. U. Woj. Doln.
z 2017 r. poz. 3907 ).
§ 19. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Polkowic.
§ 20. Uchwała wchodzi w życie w terminie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa
Dolnośląskiego.
Przewodniczący Rady:
E. Stańczyszyn